Een burgerhulpverlener kan zich aanmelden bij een alarmeringssysteem. Via een sms of een melding via de app op de mobiele telefoon wordt er een oproep gestuurd voor assistentie bij een mogelijke reanimatie. Een burgerhulpverlener die in de buurt is, kan vaak eerder bij een slachtoffer zijn dan de professionele hulpverleners. Waardoor ook de overlevingskans van het slachtoffer stijgt als er binnen 6 minuten gestart kan worden met reanimatie.

Twee systemen gaan samen

In Nederland zijn er nu twee systemen die deze alarmering verzorgen, namelijk HartslagNu en HartveiligWonen (STAN). Samen gaan deze nu verder onder de naam HartslagNu. Met één landelijk systeem kunnen de overlevingskansen van alle slachtoffers in Nederland met een circulatiestilstand verder worden geoptimaliseerd. Alle meldkamers ambulancezorg zullen in de loop van 2018 gebruik gaan maken van het nieuwe systeem.

Wat betekent de komst van één landelijk systeem voor de burgerhulpverlener

Er wordt op dit moment nog hard gewerkt aan de samenvoeging van de twee systemen. In de tussentijd blijven de huidige systemen gewoon actief. Alle geregistreerde burgerhulpverleners worden omgezet naar het nieuwe systeem. Wanneer een account is omgezet ontvangt de burgerhulpverlener een e-mail waarin staat wat er gedaan moet worden om ook in de toekomst oproepen te blijven ontvangen.

Wat moet er gedaan worden:

- Het nieuwe HartslagNu-account activeren
- Nieuw wachtwoord aanmaken
- De nieuwe app downloaden
- Het alarmeringsnummer met een speciale ringtone opslaan

De omzetting van de burgerhulpverleners wordt gefaseerd uitgevoerd. Het verschilt dan ook per meldkamer wanneer de omzetting gedaan wordt. Bovenstaande taken graag pas uitvoeren als er een e-mail is ontvangen. Zo kan u als burgerhulpverlener er zeker van zijn dat u geen oproep mist.

Kijk voor meer informatie op: www.hartslagnu.nl