Ambulance reanimatie AED

Wanneer een AED gebruikt is bij een reanimatie moet deze weer gebruiksklaar worden gemaakt, zodat deze weer opnieuw inzetbaar is. De elektroden moeten vervangen worden en vaak ook de batterij. Na de inzet van een AED komen er dus altijd kosten om de hoek kijken. Deze kosten kwamen voorheen voor vergoeding in aanmerking via de zorgverzekeraar, maar dan wel die van het slachtoffer. In de praktijk betaalde de eigenaar van de AED dus vaak de kosten, want vaak werd het slachtoffer of de familie ervan hiermee niet lastiggevallen.

Nieuwe situatie vanaf 1 januari 2018

In de nieuwe situatie die vanaf 1 januari 2018 in werking is, worden de kosten van het inzetbaar maken van de AED (na een daadwerkelijke inzet van de AED voor een reanimatie) vergoed door de Regionale Ambulance Voorziening (RAV).

De factuur kan gedeclareerd worden bij de RAV in de regio waar de AED gebruikt is bij een reanimatie. Via onderstaande link kunnen de gegevens van de betreffende RAV opgezocht worden. Ook is hier meer informatie terug te vinden over de exacte wijze waarop de factuur gedeclareerd kan worden.

Overzicht Ambulance Voorziening per Regio

Welke kosten komen voor vergoeding in aanmerking

Belangrijk om te weten is nog wel welke kosten er wel of niet voor vergoeding in aanmerking komen.

WEL vergoed

- vervangen van de elektroden
- uitlezen van de AED
- vervangen van de batterij, alleen wanneer deze ook daadwerkelijk na een inzet vervangen moet worden

NIET vergoed

- vervanging van artikelen die over de datum zijn
- periodieke vervangingskosten voor elektroden en batterij
- overige eventueel terugkerende periodieke kosten


Kijk hier voor meer informatie over de kostenvergoeding via de RAV.