Aanmelden AED bij HartslagNu
Door uw AED aan te melden bij het oproepsysteem HartslagNu kan de 112-alarmcentrale bij een melding van een hartstilstand een burgerhulpverlener oproepen om te helpen bij een reanimatie met uw AED. Een burgerhulpverlener kan vaak binnen 6 minuten al beginnen met reanimeren. Binnen deze eerste 6 minuten is de kans op overleven het grootst.
Waar moet je op letten bij het aanmelden van een AED?
Nadat u een AED heeft aangeschaft kunt u deze aanmelden bij HartslagNu, hierbij moet u wel rekening houden met de volgende dingen:
- Bij voorkeur is uw AED 24/7 bereikbaar
- De AED komt te hangen op een openbare, makkelijk toegankelijke plek, het liefst tegen een buitenmuur
- Als de AED binnen hangt dan is dit in de eerste ruimte bij binnenkomst
- De gegevens in HartslagNu moeten om de zoveel tijd worden bijgewerkt, bijvoorbeeld na vervanging van de batterijen/elektroden
- Controleer de AED het liefst elke maand op onder andere de houdbaarheid van de elektroden en batterijen
- Na een inzet moet de AED weer gebruiksklaar worden gemaakt
Hoe meld je een AED aan?
Een AED kan eenvoudig worden aangemeld bij HartslagNu door een account aan te maken of in te loggen op mijnhartslagnu.nl. Via het contactformulier kunt u aangeven alleen een AED-beheerder te willen worden. Bij het toevoegen van een AED in het systeem moet u de volgende gegevens invullen:
- Is de AED openbaar toegankelijk (zo niet dan worden geen oproepen gedaan naar de AED)
- Op welke tijden de AED beschikbaar is
- Een beschrijving van de locatie van de AED
- Het type en serienummer van de AED
- Eventueel de pincode of locatie van de sleutel voor de AED-kast
- Aankoopdatum van de AED
- Verloopdatum van zowel de batterij als de elektroden
Wat gebeurt er bij een inzet?
Als uw AED ingezet wordt bij een reanimatie krijgt u automatisch een bericht via HartslagNu. Ook de burgerhulpverlener die wordt opgeroepen krijgt een bericht met de locatie van de AED en mogelijk de pincode van de kast. Na de inzet moeten de elektroden en mogelijk de batterijen worden vervangen. De ambulancedienst (RAV) vergoed de vervangingskosten voor de elektroden en mogelijk nog andere kosten. Meer informatie over de vergoeding van de kosten van een inzet kunt u hier vinden.
Heeft u nog vragen over een aankopen van een defibrillator of het aanmelden bij HartslagNu? De klantenservice van AEDvoordelig adviseert u graag!